• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Kronofogden dragit pengar från konto

KassO

Aktiv medlem
Poäng: 27
Blev medlem
10 September 2015
Meddelanden
20
Mottagna reaktioner
9
Poäng
27
Såg att krono dragit 6000 kr från kontot och det var väl inget jag hade planerat med, denna månaden.

Jag har släppt alla mina skulder till krono, för löneutmätning, men det har inte börjat komma igång ännu. Jag får dessutom län den 25e och inget blev draget på lönen, utan det är tagit direkt från kontot (idag, den 27e).

Jag undrar eg bara om det är vanligt att krono, när som helst kan dra pengar utan förvarning? Jag har fått utslag och betalnings avier från krono, men jag räknade med att detta skulle gå till utmätning som sagt, och att man hade vart förberedd på detta när detta beslut tas.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Dalmas

Medlem
Poäng: 7
Blev medlem
25 Augusti 2015
Meddelanden
18
Mottagna reaktioner
2
Poäng
7
Har du skickat in uppgifter om inkomst, utgifter etc.?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 538
Mottagna reaktioner
12 914
Poäng
9 787
Det händer ganska ofta att dom gör så. Förvarning får man i princip aldrig, chansen är nog lite för stor att personen skulle flytta på pengarna om kronofogden frågade först
 

jobaby

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
25 Oktober 2014
Meddelanden
377
Mottagna reaktioner
327
Poäng
477
Min löneutmätning har inte heller kommit igång än. Har dock pratat med handläggare och lämnat inkomst o utgifter. Fick däremot mitt ip spar på 14000 utmätt... Skulle precis ta ut dom... Jaja ska ju betala på mina skulder. fick lön 25 men de har inte varit inne på kontot o dragit pengar. Behöver ju fixa en del saker innan löneutmätningen kör igång, troligen till nästa lön. Kommer kfm bevaka mina konton hela tiden när löneutmätningen börjar? så fort det ev skulle komma in en slant så tas den?
 

Lize

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 707
En av våra mest kunniga
Blev medlem
30 Januari 2013
Meddelanden
3 129
Mottagna reaktioner
2 509
Poäng
1 707
Jag skulle faktiskt önska att KFM alltid kunde dra det de ska från mitt konto istället för att man får löneutmätning. Jag skulle släppa allt till KFM om jag bara slapp att det skulle gå via arbetsgivaren. Fler skulle nog släppa sina skulder om det fungerade så tidigare innan de blev för stora.
 

p79

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 517
Blev medlem
9 April 2014
Meddelanden
1 358
Mottagna reaktioner
387
Poäng
517
Tror dom kollar konton och sånt innan löneutmättning börjar...gjorde dom för mig men hade inget där dom kunde dra då. Haft löneutmättning 1 år nu i februari och vet att kfm i början på januari nu kollade kontot igen i fall det fanns så verkar som dom gör så kanske 1 gång om året. Skickade ju även nu in nya uppgifter till kfm som ska gälla för löneutmättningen.
 

Kryss

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 467
Blev medlem
18 April 2013
Meddelanden
1 176
Mottagna reaktioner
298
Poäng
467
När utredningen görs inför löneutmätning eller efter inskickat papper om Redogörelse för inkomster och utgifter så kollar dom bland annat bankkonton och en del annat. Det kan vara så att du hade en himla otur just det datumet dom kollade på ditt bankkonto och ansåg att du hade ett överskjutande belopp som kunde tas. Man får såklart ha en del som dom aldrig rör, men har man för mycket riskerar man att det tas för utmätning.

Tror dom har större koller ett par gånger om året som jag hört folk prata om att hålla uppsikt inför. Tror det är typ januari och juni eller liknande. Får man in ett överskjutande belopp bör man för säkerhets skull stå vid tolvslaget vid bankomaten så Kronofogden aldrig kan få reda på ens högre belopp på kontot. Eller hålla beloppen på kontot låga genom att ta ut pengarna och om man får in mer så är det ändå under ens förbehållsbelopp som man får behålla och inte kan tas för utmätning.

Om du har synpunkter och anser att dom tog för mycket eller att det är fel kan du alltid ringa upp och ifrågasätta och diskutera detta. Om du exempelvis har stora utlägg för exempelvis sjukdomar och hjälpmedel du måste köpa eller liknande. Har man giltiga skäl för att behålla mer så tar dom absolut hänsyn till det och minskar det utmätningsbara beloppet därefter till summan det ska vara efter korrigeringen.
 

KassO

Aktiv medlem
Poäng: 27
Blev medlem
10 September 2015
Meddelanden
20
Mottagna reaktioner
9
Poäng
27
Okej, nu spelar det ingen större roll då skulderna ändå skall betalas och jag väntar på löneutmätningen. Dock blev man lite paff, då det inte vart något man räknat med, samt att det som blev kvar täcker hyran plus 3000 kr, men det går ju att leva på under en månad på. Dock hade min plan på att köpa årskort till kollektivtrafiken under ett år nu gått upp i rök, vilket hade vart bättre innan löneutmätning börjar.
 

pr289109

Medlem
Poäng: 27
Blev medlem
23 September 2018
Meddelanden
8
Mottagna reaktioner
7
Poäng
27
Det händer ganska ofta att dom gör så. Förvarning får man i princip aldrig, chansen är nog lite för stor att personen skulle flytta på pengarna om kronofogden frågade först
Är det vid tillgångsundersökning?
Har inte fått förklarat på ett bra sätt utan handläggaren snäste bara åt mina frågor. Tjejen försökte också få svar.
 

Lotten 37

Aktiv medlem
Poäng: 2
Blev medlem
18 November 2014
Meddelanden
22
Mottagna reaktioner
0
Poäng
2
Det händer ganska ofta att dom gör så. Förvarning får man i princip aldrig, chansen är nog lite för stor att personen skulle flytta på pengarna om kronofogden frågade först
Hej, om kronofogden meddelat via Mail efter de räknat om ett utmätningsbeslut men arbetsgivaren hunnit dra för mkt pengar , hur lång tid tar det innan de återbetalas? Någon som har erfarenhet av detta?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp